BH170 Westland Lysander 2540mm ARF
ID: #4ST112505 | Značka: Black HorseExpedice: -
Polomaketa britského pozorovacího letadla o rozpětí 2540mm pro benzínové motory 30-40 ccm. Konstrukční trup a nosné plochy potažené Oracoverem. Ovládaná křidélka, klapky, směrovka, výškovka.
BD CORTEX - stabilizační jednotka
BD94947 skladem |
6 902 Kč | ||
BD CORTEXpro - stabilizační jednotka
BD96022 není skladem Expedice: - |
7 958 Kč |
Westland Lysander vznikl v polovině 30. let jako „letoun pro spolupráci s armádou“ – očekával se od něj průzkum, doručování zpráv, bombardování a ostřelování pozemních jednotek. Po aerodynamické stránce to byl na jednu stranu velmi propracovaný stroj – křídlo se štěrbinovými klapkami a sloty a nastavitelný vodorovný stabilizátor mu umožňovaly extrémě krátký vzlet a přistání stejně jako minimální rychlost pouhých 104 km/h – ale v podmínkách roku 1940 mu jeho koncepce velkého a nepříliš rychlého vyztuženého hornoplošníku s pevným podvozkem dávala jen malou šanci na přežití. Ze 175 Lysanderů nasazených ve Francii jich RAF ztratila 118; abychom byli k němu spravedliví, stejně zoufale si vedly podobné stroje ostatních armád, včetně německých Hs-126. Lysandery byly poté staženy k výcviku, používaly se pro vlekání cvičných terčů, hojně byly nasazovány pro leteckou záchrannou službu a největší slávu si dobyly při zásobování odbojářů v okupované Francii – při nočních letech se dokonale využil jejich krátký vzlet a přistání.
ARF stavebnice britského průzkumného a spojovacího letadla klasické celobalsové konstrukce pro pohon benzínovým motorem 30-40 ccm pro zkušené piloty obřích modelů. Dvaapůlmetrový Lysander je ideálním projektem pro modeláře, který má již zkušenosti s velkými modely pro motory 20-30 ccm, a hodlá se pustit do létání s ještě většími a složitějšími maketami. Díky vysokému stupni "předpostavení" jde dokončení modelu celkem rychle a snadno - samozřejmě, vzhledem k velikosti modelu a složitosti palubní elektroniky to není projekt pro zelenáče.
Trup je klasické konstrukce z balsy a překližky s odnímatelným laminátovým krytem motoru a průhledným krytem kabiny. Motor se montuje v poloze hlavou dolů na odpovídající lože na překližkovou motorovou přepážku, doporučujeme použít odpružené lože se silentbloky. Prostor pro serva směrovky, výškovky, plynu a sytiče se nachází v trupu; snadný přístup zajišťuje odnímatelná přední horní část trupu.
Dvoudílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Křídlo se nasouvá z boku na duralovou trubkovou spojku, zajištěno je vzpěrami a šrouby. Křidélka i vztlakové klapky jsou ovládány vždy párem serv umístěných v křídle.
Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem a tuhým celobalsovým potahem. Serva směrovky a výškovky jsou uložena v trupu; směrovka a ostruha jsou ovládány lankovými náhony, poloviny výškovky pomocí drátových táhel.
Celý model je potažen polomatnou nažehlovací fólií s vyznačenou paneláží, všechny laminátové díly jsou nastříkané barvami odolnými vůči účinkům paliva.
Podvozek je pevný ostruhového typu s duralovými hlavními nohami opatřenými aerodynamickými kryty.
Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně devítikanálovou RC soupravu. Serva vyhoví standardní 3-5 kg.cm pro plyn a sytič; silnější standardní s tahem 5-8 kg.cm pro kormidla a klapky. Vzhledem k počtu a síle použitých serv a velikosti modelu dbejte na dobře vyřešené napájení s akumulátory o dostatečné kapacitě s kabeláží o dostatečném průřezu.
Stavebnice obsahuje: postavený a nažehlovací fólií potažený trup, křídlo a ocasní plochy, nastříkaný laminátový kryt motoru, kola, sadu příslušenství, maketový interiér kabiny a obrázkový návod.
Upozornění
Dle Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 ze dne 12. března 2019 o bezpilotních systémech a o provozovatelích bezpilotních systémů ze třetích zemí a Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel jsou provozovatelé a piloti bezpilotních létajících prostředků (klasické modely letadel, multikoptéry, drony), které mají hmotnost vyšší než 250 g nebo nesou kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje, povinni se registrovat (v ČR u Úřadu pro civilní letectví). Další informace najdete zde: Registrace provozovatelů a pilotů dronů
Rozpětí [mm] | 2540 |
Délka [mm] | 1600 |
Hmotnost [g] | 6800 - 7100 |
Plocha křídla [dm2] | 68.6 |
Ovládané funkce | S,V(2),K(2),M,P,F(2) |
Stavební náročnost | S2,S3 |
Náročnost pilotáže | P3 |
Doporučený pohon a RC vybavení:
DLA Lysander | OS Lysander | |
Motor | DLA 32 | O.S. MAX GT-33 |
Vrtule | FOXY 18x8-10” | FOXY 18x8-10” |
Nádrž (ccm) | 500 benzín | |
Serva „Wide Voltage“ | 7x D645MW, 2x D485HW (M, sytič) | |
Serva "High Voltage" | 7x HS-5685MH, 2x HS-430BH (M, sytič) | |
RC souprava | min. 9 kanálů |