Popis
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Rozpětí | 1090 mm |
Délka | 792 mm |
Hmotnost | 520 g |
Plocha | 24,74 dm2 |
Motor | Speed 400 |
Ovládané funkce | S, V, M |
Po odchodu šéfkonstruktéra Jaroslava Lonka v roce 1938 se stal hlavním konstruktérem Zlínské letecké a. s. ing. František Pospíšil, jenž rozšířil řadu zlínských letadel o typ Z-XV. Letoun byl navržen jako školní, pokračovací nebo turistický stroj, nevyžadující speciální obsluhy. Měl sloužit i k vojenským účelům, neboť měl velmi krátký start i doběh.
Prototyp, osazený novým motorem TOMA (77 kW), byl zalétnut počátkem roku 1939 ještě bez imatrikulace, druhý už s německou poznávací značkou. Právě vinou okupace zmizel později Zlín-XV v propadlišti dějin.
S přihlédnutím na vkus potenciálních zahraničních zákazníků byl Z-XV navržen jako dolnokřídlý jednoplošník, jehož dělené křídlo i ocasní plochy byly samonosné. Z trupu se sedadly dvoučlenné osádky za sebou byl velmi dobrý výhled. Pevný dvoukolový pečlivě zakapotovaný podvozek byl vybaven olejopneumatickými tlumiči. Konstrukce letounu byla smíšená.